نقد و بررسی

نقد و بررسی هدفون بی سیم انکر Anker Soundcore Liberty 4 NC

نقد و بررسی هدفون بی سیم انکر Anker Soundcore Liberty 4 NC

هدفون بی سیم انکر Anker Soundcore Liberty 4 NC دارای قابلیت حذف نویز، یکی دیگر از گزینه‌های مقرون به صرفه‌ی ساخت انکر است.

این هدفون نسبت به قیمتی که دارد قابلیت حذف نویز فعال (ANC) فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد، باس عمیق و قدرتمندی تولید می‌کند و یک برنامه همراه عالی با یک اکولایزر 8 بانده دارد. کاربران اندرویدی حتی از کدک پیشرفته LDAC و قابلیت اتصال سریع گوگل هم بهره‌مند می‌شوند.

هدفون بی سیم انکر Anker Soundcore Liberty 4 NC

البته ما ترجیح می‌دادیم این هدفون در برابر نفوذ آب ساخار مقاوم‌تری داشته باشد اما حتی این موضوع هم باعث نمی‌شود که این هدفون از هدفون Soundcore Space A40 عقب‌تر بماند.

طراحی هدفون بی سیم انکر Anker Soundcore Liberty 4 NC

انکر برای بسته بندی هدفون بی سیم انکر Anker Soundcore Liberty 4 NC از یک جعبه مقوایی کاملا قابل بازیافت استفاده کرده است. این مدل بسته‌بندی در مقایسه با بسته‌بندی‌های شرکتی گذشته که یک جعبه‌ی بزرگ با لایه‌های پلاستیکی و روکش‌های براق بود تغییر قابل ملاحظه‌ای محسوب می‌شود.

بهبود طراحی در کیس شارژ هم مشهود است. این کیس به اندازه‌ی کیس شارژ ایرپاد اپل باریک نیست اما با این وجود باز هم کاملا قابل حمل است. کیس شارژ هم به صورت بی سیم و هم از طریق کابل USB Type C قابلیت شارژ دارد. جذاب‌ترین مشخصه آن این است که با فشار دادن دکمه جلو و تنها با یک دست باز می‌شود.

باز کردن درب کیس هدفون لیبرتی ۴ هم آسان بود اما مدل NC از آن هم بهتر شده است. بین دو تا جای ایرباد در کیس شارژ، فضای بیشتری برای انگشتان شما وجود دارد و بخش بالایی ایربادها برای گرفتن بین دو انگشت و بیرون آوردن از کیس شارژ مناسب است. بیرون آوردن ایربادها از کیس شارژ کار راحتی ست اما قرار دادن مجدد آن‌ها در کیس از این هم آسان‌تر است. کافی ست ایربادها را در مجاورت سوکت شارژ آن‌ها قرار دهید، آهنرباها خودشان مابقی کارها را انجام می‌دهند.

دکمه‌ی باز کردن درب کیس سه کار مختلف انجام می‌دهد: علاوه بر باز کردن درب، نقش چراغ LED هم بازی می‌کند از این طریق و وضعیت باتری کیس را نشان می‌دهد. اگر آن را بیشتر فشار دهید، حالت اتصال بلوتوث هدفون را هم فعال می‌کند. هدفون بی سیم انکر Anker Soundcore Liberty 4 NC در رنگهای مشکی، آبی، صورتی و سفید موجود است. این هدفون چهار جفت ایرتیپ سیلیکونی در سایزهای M، S، XS و L به همراه خود دارد و از این رو حس بهتری درون گوش ایجاد می‌کند.

گواهی هدفون بی سیم انکر Anker Soundcore Liberty 4 NC IPX4 گواهی نسبتا ضعیفی ست اما هدفونهای این دسته همگی همین استاندارد را دارند. باران خفیف و عرق مشکل‌زا نخواهند بود اما نباید ایرباد را به صورت مستقیم زیر آب بگیرید. با همین قیمت خرید ایرباد Endurance Peak 3 با گواهی IP68 بسیار منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

اگر می‌خواهید از این هدفون برای دویدن یا تمرین استفاده کنید گزینه‌ی خوبی ست مگر این که یک هدفون فوق‌العاده ایمن بخواهید. از نظر من ایربادهای این هدفون در حین دویدن کاملا راحت بودند اما خب کمی هم لغزندگی داشتند. اگر هدفونی می‌خواهید که تناسب اسپورت‌تری داشته باشد، بهتر است هدفون Soundcore Space A40 را هم بررسی کنید.

کنترل‌های لمسی هدفون بی سیم انکر Anker Soundcore Liberty 4 NC

یکی دیگر از بهبودهای این هدفون به کنترل‌ها مربوط می‌شود. کمپانی ساندکور در هدفون لیبرتی ۴ از کنترل‌های مبتنی بر پینچ (فشردن دو طرف پایه با دو انگشت) استفاده کرد که شباهت زیادی به کنترلهای ایرپاد پرو نسل سوم اپل داشتند اما هدفون بی سیم انکر Anker Soundcore Liberty 4 NC مجددا از کنترلهای لمسی مبتنی بر ضربه زدن به قسمت پشتی ایربادها استفاده می‌کند.

اگر چه کنترلهای پینچ از نظر من جذاب‌تر هستند اما عملکرد کنترل‌های لمسی مدل NC هم عالی ست. این کنترلها نسبت به کنترل‌های هدفون Life P3 سرعت پاسخگویی بالاتر و استفاده راحت‌تری دارند. زمانی که به درستی روی ایربادها ضربه می‌زنید می‌توانید صدای بازخورد اطمینان بخش آن‌ها را بشنوید. در مورد سفارشی کردن این کنترل‌ها در قسمت برنامه اختصاصی مطالبی ذکر شده است.

به لطف اضافه شدن سنسورهای سایش به این هدفون، نه تنها هدفون بی سیم انکر Anker Soundcore Liberty 4 NC می‌تواند هنگام برداشتن/گذاشتن ایربادها آهنگ را متوقف/پخش کند، بلکه زمانی که هدفون را نپوشیده‌اید از پاسخ به لمس‌های تصادفی هم جلوگیری می‌کند.

قابلیت اتصال و عمر باتری هدفون بی سیم انکر Anker Soundcore Liberty 4 NC

درایورهای داینامیک داخلی ۱۱ میلی‌متری هدفون لیبرتی ۴ NC، محدوده‌ی فرکانسی بین ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتزی را پوشش می‌دهند.

ایربادهای هدفون بی سیم انکر Anker Soundcore Liberty 4 NC از بلوتوث نسخه ۵.۳ و کدکهای LDAC، AAC و SBC پشتیبانی می‌کنند که با این قیمت، طیف گسترده‌ای محسوب می‌شوند. با این حال اگر کدکهای AptX Adaptive و LC3 را برای ایجاد تاخیر کمتر ترجیح می‌دهید، می‌توانید هدفون EarFun Air Pro 3 99.99 دلاری را بررسی کنید. قابلیت Google Fast Pair هم در اتصال به دستگاههای اندرویدی در دسترس خواهد بود. اتصال چند نقطه‌ای هم به شما امکان می‌دهد به صورت همزمان با حداکثر دو دستگاه ارتباط برقرار کنید.

طبق تخمین کمپانی انکر، هدفون بی سیم انکر Anker Soundcore Liberty 4 NC با هر بار شارژ کامل می‌تواند تا ۱۰ ساعت دوام بیاورد و کیس شارژ هم تا ۴۰ ساعت عمر باتری اضافی در اختیار ایربادها می‌گذارد (هر دوی این ارقام در شرایط خاموش بودن ANC هستند).

اگر ANC را روشن کنید این شارژدهی‌ها به ۸ و ۳۲ ساعت کاهش می‌یابند. این میزان عمر باتری چشمگیر و رقابتی ست اما انتخاب کدک و میزان حجم صدایی که برای گوش دادن به موسیقی انتخاب می‌کنید هم روی نتایج شارژدهی شما اثرگذار خواهند بود. طبق ادعای انکر شارژ کردن ایربادها در مدت زمان ۱۰ دقیقه، حدود ۴ ساعت زمان پخش موسیقی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

تجربه استفاده از برنامه اختصاصی Soundcore app

برنامه Anker Soundcore (که برای هر دو سیستم عامل iOS و اندروید موجود است)، به دلیل طراحی شیک و مجموعه قابلیت‌های گسترده، یکی از مورد علاقه‌ترین برنامه‌های هدفون‌های بی سیم به شمار می‌رود. این برنامه طول عمر باتری را، هم در ایربادها و هم در کیس شارژ، نمایش می‌دهد. در زیر این قسمت، بخش صدای محیط یا Ambient Sound وجود دارد که به شما امکان می‌دهد بین حالت‌های حذف نویز، شفافیت و حالت عادی جابجا شوید.

اگر Noise Cancellation را انتخاب کنید، می‌توانید بر اساس محیطی که در آن قرار دارید از بین سه حالت Manual یا دستی، Adaptive Noise Cancelling یا حذف نویز تطبیقی (دارای سطوح قابل انتخاب از ۱ تا ۵) و Transportation (دارای گزینه‌هایی برای هواپیما، قطار، اتوبوس و اتومبیل) یکی را انتخاب کنید.

یک زیر تنظیم Environment Detection هم برای حالت Adaptive Noise Canceling وجود دارد که به ایربادها امکان می‌دهد صداهای خارجی و درون گوشی را در لحظه تشخیص دهند و سطوح کاهش نویز را به همان نسبت تنظیم نمایند. اگر از گزینه Environmental Detection استفاده نکنید، معلوم نیست حالت Adaptive Noise Cancelling چه کاری انجام می‌دهد زیرا به شخصه در این شرایط بین روشن و خاموش بودن آن متوجه تفاوت خاصی نشدم.

در حالت شفافیت یا Transparency هم دو گزینه‌ی Fully Transparent و Vocal mode (که درک مکالمه با اطرافیان را بهبود می‌بخشد) وجود دارد که بسته به شرایط یکی از این دو قابل انتخاب هستند. همچنین می‌توانید Wind Noise Reduction را برای هر دو حالت حذف نویز و شفافیت فعال کنید، هر چند این گزینه به صورت ناخواسته از شدت کلی آن‌ها کم می‌کند.

بخش بعدی، یعنی افکت‌های صوتی (Sound Effects)، ۲۲ پیش تنظیم (شامل Soundcore Signature پیشفرض، آکوستیک، Bass Booster، Classical، Podcast و غیره ) و یک Eq سفارشی ۸ بانده وجود دارد که فرکانس ۱۰۰ تا ۱۲.۸ هزار هرتزی را پوشش می‌دهد. این بخش یک قابلیت صدای فراگیر سه بعدی هم دارد که پیشنهاد می‌کنیم از آن استفاده نکنید (چرا که افکت عجیبی تولید می‌کند که به صدای فراگیر شباهتی ندارد). ابزار HearID Sound هم که بر اساس شنوایی شما یک پروفایل صوتی سفارشی ایجاد می‌کند نیز موجود است.

برای کنترل بیشتر روی خروجی صدا، می‌توانید از اکولایزر سفارشی استفاده کنید. در غیر این صورت قسمت Safe Volume می‌تواند سطوح شنوایی شما را تشخیص دهد و به شما امکان دهد ماکزیمم صدا را بین ۷۵ و ۱۰۰ دسی‌بل، با افزایش پله‌ای ۵ دسی‌بلی تنظیم کنید. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که صداهای فراتر از ۹۰ دسی‌بل محدودیت زیادی ندارند.

بخش کنترل‌ها (Controls) به شما امکان می‌هد تا قابلیتهای لمسی را با فشارهای تکی، دوتایی، سه‌تایی و طولانی ایربادها مدیریت کنید. هر نوع کنترلی برای هر نوع ژست حرکتی در دسترس نیست اما در کل دست شما به نسبت برای انتخاب باز است. بخش Settings همه چیز را کامل می‌کند.

شما در این قسمت می‌توانید قابلیت پخش/توقف خودکار (برای زمانی که ایربادها را درون گوش می‌گذارید و یا از گوش خارج می‌کنید) را تغییر دهید، حالت بازی (Gaming mode) با تاخیر کم را فعال کنید و گزینه Sound Leak Compensation که درز هر نوع صدایی را محاسبه می‌کند امتحان کنید.

علاوه بر این، شما می‌توانید به روزرسانی‌های فریمور را هم نصب کنید، پیام‌های صوتی اتوماتیک دستگاه را غیر فعال کنید، تست تناسب ایرتیپ‌ها را انجام دهید و به قابلیت مبتنی بر صدا برای پیدا کردن ایربادهای گم شده دسترسی داشته باشید.

حذف نویز فعال هدفون بی سیم انکر Anker Soundcore Liberty 4 NC

همانطور که پیش از این گفتیم، برنامه Soundcore برای سفارشی کردن ANC گزینه‌های زیادی دارد اما این امر لزوما یک مزیت به شمار نمی‌رود. با توجه به این که تا بحال هدفون‌های متعددی بررسی کرده‌ایم، باید به شما بگوییم که در بهترین پیاده‌سازی‌های ANC نیازی به دخالت کاربر نیست. با توجه به قیمت هدفون Anker Soundcore Liberty 4 NC، به نظر می‌رسد که حالت حذف نویز تطبیقی مشابه سطح ۵ حالت دستی کار می‌کند.

بسته به محیطی که در آن قرار دادید ممکن است حالت Transportation ارزش امتحان کردن داشته باشد اما اکثر افراد حالت حذف نویز تطبیقی یا بالاترین سطح حالت دستی را ترجیح می‌دهند.

از این‌ها گذشته، هدفون Soundcore Liberty 4 NC در تست‌های حذف نویز ما عملکرد بسیار خوبی داشت. این ایربادها به خوبی توانستند صدای به زمین نشستن هواپیما و صدای موسیقی در حال پخش در یک کافه شلوغ را کاهش دهند. جریان از باند ناچیزی از فرکانس‌های بالاتر عبور می‌کند و تمام صداها را به صورت یکنواخت کاهش نمی‌دهد، اما هیچ کدام از این‌ها در این قیمت نقطه ضعف قابل توجهی نیستند.

از نظر ما، ایرفون‌های لیبرتی از هدفون Soundcore Space A40 کمی بهتر عمل می‌کنند چرا که فرکانس‌های Low را به طرز موثرتری کاهش می‌دهند و به طور کلی با فرکانس‌های mid و high پخش شده از سیستم صوتی کافه عملکرد بهتری دارند. اگر می‌توانید بیشتر هزینه کنید، گزینه‌های گران قیمت‌تری مثل AirPods Pro 249 دلاری و Bose QuietComfort Earbuds II 299 دلاری هم وجود دارد که حذف نویز بهتری ارائه می‌دهند.

کیفیت صدای هدفون بی سیم انکر Anker Soundcore Liberty 4 NC

برای بررسی کیفیت صدای Anker Soundcore Liberty 4 NC حالت پیشفرض پروفایل صوتی یعنی Soundcore Signature برای تست روشن بود اما اکولایزر برای تنظیم باس، میانه و پاسخ تربل ابزار موثری ست.

آهنگ‌هایی که ساب باس سنگینی دارند، مثل Silent Shout از The Knife، در ولوم‌های حداکثری و متوسط، از بازتولید بدون اعوجاج فرکانس‌های Low بهره می‌برند. این هدفون توانست به خوبی در آهنگ Loyalty، اثر Kendrick Lamar ساب باس را کنترل کند و کم فرکانس‌ترین نوت‌های دیپ باس را با صدای قابل توجهی ارائه دهد. صدای آوازها هم با دریافت فرکانس‌های بالا حضورشان را در ترکیب آهنگ حفظ می‌کنند.

آهنگ Drover از بیل کالاهان، آهنگی ست که فرکانس‌های متنوعی را در ترکیب خود دارد و از این نظر بهتر می‌تواند امضای صوتی هدفون را به نمایش بگذارد. درام‌ها توجه افراد را بیشتر به خود جلب می‌کنند اما صدای آنها به هیچ وجه خارج از قاعده نیست.

وجود فرکانس‌های low-mid بیشتر آوازهای باریتون کالاهان را بهبود می‌بخشد و صداها به لطف فوکوس high-mid واضح به نظر می‌رسند. سازهای زهی آکوستیک نیز کاملا شفاف و واضح هستند. ممکن است از نظر شما حضور فرکانس‌های mid باید کمی بیشتر باشد، اما تنظیم آن از طریق اکولایزر داخل برنامه کار راحتی ست.

در آهنگهای ارکسترال، مثل صحنه آغازین The Gospel According to the Other Mary اثر John Adams ایرفون‌ها صدای سازهای lower-register را در ترکیب آهنگ پیش می‌برند. اما سازهای بادی higher-register، سازهای زهی و آوازها وضوح طبیعی و تاکید خود را حفظ می‌کنند. تشخیص شکل دهی مصنوعی (sculpturing) در موسیقی کار راحتی ست اما در کل تمام عناصر آن با هم در تعادل هستند.

روی هر ایرباد سه میکروفون برای بهبود تماس‌ها و دریافت صداها با همکاری هم کار می‌کنند: یک میکروفون صدای اختصاصی در انتهای پایه برای دریافت صدای شما و دو میکروفون Feedback و Feedforward هم برای کاهش نویز پس زمینه. مکالمه آزمایشی هنگام اتصال به یک گوشی آیفون کاملا واضح و با تاکید قابل توجهی روی فرکانس‌های پایین انجام شد.

اما هدفون AirPods Pro با حفظ بیشتر سیگنالهای high از این نظر رویکرد متفاوتی دارد. این که کدام یک بهتر هستند به سلیقه شما بستگی دارد. البته این را هم در نظر داشته باشید که هدفون انکر حدود ۱۵۰ دلار ارزان‌تر است.

نظر نهایی

هدفون Soundcore Liberty 4 NC برند انکر باس قوی را با اوج‌های واضح متعادل می‌کند، با یک برنامه‌ی همراه عالی کار می‌کند و قابلیتهای اتصالی متوسط به بالایی ارائه می‌دهد اما مهمترین مورد این است که این هدفون در این محدوده قیمتی بهترین حذف نویز ممکن را دارد.

البته شما می‌توانید کمی بیشتر هزینه کنید و با خرید AirPods Pro یا Bose QuietComfort Earbuds II از کیفیت صدا و حذف نویز بهتری برخوردار شوید. اما اگر می‌خواهید هزینه‌ای کمتر از ۱۰۰ دلار متحمل شوید، ما خرید هدفون Soundcore Liberty 4 NC را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نقاط قوت

  • عمق باس قوی با اوج‌های واضح
  • حذف نویز قابل تحسین نسبت به قیمت
  • پشتیبانی از کدک LDAC برای کاربران اندروید

نقاط ضعف

  • امضای صوتی پیشفرض شکل دهی قابل توجهی دارد.
  • گواهی مقاومت در برابر آن یک چیز کاملا معمولی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *